Selasa, 4 September 2012

DENDAM YANG TERINDAH (23)




BAS BERHENTI DI R & R Jejantas Sungai Buloh untuk memberi ruang kepada penumpang turun makan dan sebagainya lagi. Damia Azra tidak bercadang untuk turun kerana dia mahu berada di atas bas saja.
“Hendak turun tak?” soal Tengku Farel Hakimi yang sudah berdiri. Damia Azra mengelengkan kepala.
“Nak beli apa-apa tak?” soal Tengku Farel Hakimi lagi.
“Tak nak!” jawabnya.
“Nah, pegang handset saya dengan jaket saya, boleh?” pinta Tengku Farel Hakimi sambil meletak kan jaket dan handsetnya atas riba Damia Azra. Hish, melampau lah ni. Pegang lah sendiri.
“Hai, ingat saya ni apa?” jerit Damia Azra geram.
“Manusia lah!” balasnya terus berlalu meninggalkan Damia Azra seorang diri. Ramai yang turun ke bawah, hanya dia seorang saja yang tidak mahu turun.

Dia meninjau ke belakang, ada lagi orang yang tidak turun. Mujurlah. Takut juga berada di atas bas seorang diri. Boleh berlaku macam-macam lah. Dia menghantar sms kepada Aisya yang dia sudah berada di Sungai Buloh. Bas berhenti untuk memberi ruang kepada penumpang melakukan apa yang sepatutnya.
“Saya nampak abang yang hantar KFC tadi. Abang tu naik bas sekali dengan akak!”
“Bukan sekali dah, duduk satu kerusi dah pun!”
“Jodoh akak lah tu!”
“Janganlah. Akak tak rela dapat suami garang macam tu!”
“Hehehe..,”

Lima belas minit berlalu, Tengku Farel Hakimi muncul semula. Di tangan ada air mineral dan roti sandwich perasa tuna dihulurkan kepada Damia Azra. Damia Azra menolaknya.
“Kenapa?” soal Tengku Farel Hakimi sambil mengambil jaket dan handsetnya.
“Takut muntah!” jawabnya. Betul, sejak dari tadi dia tidak menyentuh apa-apa makanan pun. Takut muntah di atas bas.
“Ya ALLAH, awak tak pernah naik bas ke?”
“Ini kali pertama!” Mana pernah naik bas, dan tak pernah ke mana-mana pun . Hendak pergi mana, hidup pun tidak tentu arah.
“Hahaha..,”
“Kenapa ketawa?”
“Miskin sungguh lah, sampaikan tak pernah naik bas!”
“Cis, ada ke kata macam tu kat saya?”
“Dah sungguh. Makan lah, tu saya sediakan plastik untuk awak. Muntah dalam plastik saja. Biar perut kosong tu kenapa, sudah lah jauh lagi nak sampai kat Kedah!” suruh Tengku Farel Hakimi. Damia Azra menhirup air mineral. Memang terasa dahaga pun.  Lalu dia menjamah roti sandwich sampai habis. Perut yang dari tadi masuk angin sudah rasa macam-macam saat ini. Menyesalnya makan. Wajah sudah pun berkerut seribu menahan rasa loya di dalam mulut. Seolah angin luar melonjak keluar. Dia terasa mahu muntah.
“Kenapa?” soal Tengku Farel Hakimi melihat Damia Azra yang gelisah. Damia Azra memekup mulutnya dengan tangan kanan. Melihat keadaan Damia Azra yang begitu tahulah dia keadaan yang sebenar. Mahu dicapainya pelastik di sebelah tetapi Damia Azra terlebih dahulu muntah segala isi perut di atas riba Tengku Farel Hakimi. Habis terkena seluarnya. Tengku Farel Hakimi menghulurkan plastik kepada Damia Azra membiarkan gadis itu muntah di sisinya. Dicarinya tisu di dalam beg Damia Azra, lalu dilap segala kotoran. Bau muntah menusuk ke dalam lubang hidung. Ah, macam mana ni, sedangkan perjalanan masih jauh.
“Awak dah okey?” soal Tengku Farel Hakimi. Hendak tergelak pun ada melihat keadaan Damia Azra. Tengok saja brutal tetapi boleh pula mabuk bas.
“Ha, ah!” jawab Damia Azra lesu. Tisu diambil lalu dilap mulutnya.
“Okeylah sebab dah muntah atas seluar saya. Baju awak okey ke tak?” soal Tengku Farel Hakimi di dalam keadaan marah. Baju Damia Azra mana terkena pun muntah tu, bersih sebersihnya lah. Damia Azra tidak menjawab di biarkan Tengku Farel Hakimi melihat keadaan dirinya. Kali ini Damia Azra pula geli hati memandang Tengku Farel Hakimi yang serba tidak kena saja. Mana tidaknya, seluarnya sudah berbau dan dia tidak selesa dengan keadaan itu.
“Sorry ek!” pintanya sambil tersenyum. Tengku Farel Hakimi menjeling, pura-pura marah kepadanya.

Kini bas sampai di Petronas Rawang. Bas berhenti kerana ada penumpang mahu ke bilik air, dan Tengku Farel Hakimi mengambil keputusan untuk menukar pakaiannya. Biar selesa sedikit.
“Jom turun!” ajak Tengku Farel Hakimi.  Damia Azra mahu turun kali ini kerana dia mahu membersihkan dirinya juga.
“Memang nak turun pun!” balasnya garang. Mereka turut berdua. Dituruti orang lain juga. Damia Azra menuju ke bilik air wanita dan tidak mempedulikan langsung keadaan Tengku Farel Hakimi. Dia membasuh tangan dan mukanya. Bajunya masih bersih. Dibuangnya sisa muntah tadi ke dalam tong sampah. Hehehe, seumur hidup, ini lah kali pertama naik bas. Naik bas sampai termuntah pula. Hmm, dia sendiri tidak menyangka akan muntah tadi. Mungkin perutnya masuk angin bukan kerana mabuk bas pun.

Rasa kembali segar dan perut pun sudah mula lapar. Ada penumpang yang membeli maggi cup menguji seleranya. Hendak beli juga lah. Sudah tidak tahan. Dibeleknya maggi-maggi di atas rak. Mahu perasa apa yer? Asam laksa atau pun tomyam? Kari pun sedap juga ni.
“Tu nak apa pulak?” tegur Tengku Farel Hakimi yang sudah menukar pakaian baru. Minyak wangi sebotol agaknya ni. Wanginya.
“Maggi. Lapar  lah!” ujar Damia Azra sambil mencapai maggi perasa tomyam.  Terus dia menuju ke kaunter bayaran. Tengku Farel Hakimi turut mengambil maggi perasa yang sama. Sengaja dibiarkan Tengku Farel Hakimi membayar untuknya, selesai membayar terus dimasukkan air panas yang memang sudah disediakan di situ.

Kembali naik ke atas bas. Penumpang semua sudah lama menunggu mereka berdua. Mereka saja yang belum naik. Damia Azra kembali duduk di tempatnya. Begitu juga dengan Tengku Farel Hakimi.
“Nanti termuntah pula!” ujar Tengku Farel Hakimi. Habis lah baju aku hendak kena tukar lain.
“Uwekk!” usik Damia Azra, pura-pura mahu termuntah. Tengku Farel Hakimi mengelengkan kepalanya. Masing-masing menikmati enaknya makan maggi tomyam di atas bas. Sampai licin dihirupnya. Selepas meneguk air mineral, dia rasa mahu tidur saja. Tak mahu berfikir apa-apa lagi kerana mata terasa letih tiba-tiba.  Hujan membasahi bumi menyebabkan bas bergerak dengan perlahan. Keselamatan penumpang harus diutamakan.

Dia tertidur, begitu juga dengan Tengku Farel Hakimi.  Sudah tidak sedar apa yang berlaku sehinggakan kepalanya tersandar di atas bahu Tengku Farel Hakimi. Lamanya dia beradu, bila tersedar badannya sudah diselimuti dengan jaket kepunyaan lelaki itu. Patutlah tidak sejuk seperti tadi lagi. Kepalanya segera dialihkan. Mujurlah lelaki itu masih lagi terlena. Kalau tidak habislah aku dikutuknya. Dia ini boleh tahan juga nih.

Damia Azra menarik kain langsir, mahu melihat keadaan di luar. Masih lagi hujan. Jam di tangan sudah menunjukkan ke angka dua pagi. Sudah sampai di mana yer? Ah, tidurlah balik. Mengantuk nih. Dipejamnya matanya dengan rapat lalu dia kembali menyambung lenanya. Sampaikan termimpi-mimpi pula.

Badannya dikejutkan. Terkebil-kebil dia membuka mata. Terpandang wajah Tengku Farel Hakimi sedang tersenyum ke arahnya.
“Kenapa?” soal Damia Azra hairan. Tak pasal-pasal kejut aku nie apa hal?
“Hendak turun kat mana? Ni dah sampai tol utara selatan. Kat Kedah dah ni!” jawab Tengku Farel Hakimi. Mungkin dia sudah mendengar perbualan aku dengan abah tadi. Baru sampai sini, jauh lagi lah hendak sampai Jeti Kuala Perlis kan?
“Pandai-pandai lah saya nak turun kat mana pun, yang awak susah hati kenapa?” balas Damia Azra sambil menarik jaket lelaki itu menutup seluruh badannya.
“Siapa lah hendak susah hati kat awak, saya cuma bagi tau saja lah. Kenapa lah bodoh sangat nih?” balas Tengku Farel Hakimi sambil memandang ke arah lain. Susah betul lah cakap dengan Minah seorang ni. Tak faham bahasa melayu ke?

Matanya kembali segar. Tidak boleh terlena lagi apabila mendengar sudah sampai ke Kedah. Tidak lama lagilah hendak sampai. Dadanya berdebar. Rasa rindu tidak mungkin dapat ditahan lagi. Papa tak tahu lagi dia datang ke sini. Bagaimana keadaan papa sekarang? Sudah berbelas tahun kami tidak bertemu, entah lah sama ada papa kenal aku  atau tidak kerana aku tidak pernah mengirimkan sekeping pun gambar ku untuk tatapan papa.

Papa pula bagaimana? Gemuk atau kurus? Sihat atau kurang sihat? Semuga papa sihat sentiasa, itu doaku. Aku ingin bertemu dengan papa kerana rasa benci ku kepada papa telah pun hilang. Demdam dan amarah ku kepada papa sudah pun terbang di bawa angin. Siapa pun dia, dia tetap papaku. Jahat ke dia? Baik ke dia? Dia tetap papaku. Dan aku sudah menerimanya sepenuh jiwaku dan bukan itu saja aku juga merindui belaian kasih sayangnya selama ini.

Kenapa berubah menerima papa, Mia? Bukankah selama ini kau begitu membenci papa kau? Kau marahkan dia kerana dia lah engkau jadi begini. Kerana dia masyarakat menghina dan mengcaci kau. Kerana dia, kau kehilangan kasih sayang seorang mama. Dan kerana dia juga kau tidak boleh bercinta seperti anak gadis yang lain?

Kenapa hati kau tiba-tiba berubah? Tidak tahu. Tetapi sejak akhir-akhir ini aku sering bermimpikan papa. Tidur ku sering diganggu oleh wajah papa. Papa yang datang dan memanggilku supaya datang kepadanya.   Dan perasaan benci kepada papa telah bertukar menjadi rindu yang paling mendalam. Perasaan demdam pun hilang yang ada hanyalah satu, aku ingin bertemu dengan papa.
“Jauh mengelamun!” tegur Tengku Farel Hakimi setelah melihat Damia Azra melayan fikiran.
“Tak sabar..,”
“Hai, nak jumpa buah hati ke?”
“Yup. Tak sabar nak jumpa buah hati saya!”
“Siapalah yang buta mata memilih awak jadi buah hati agaknya!”
“Cakap elok-elok sikit yer, ingat saya ni tak ada orang berkenan ke?” marah Damia Azra. Kau tak tahu, boleh tak duduk diam.
“ Berkenan apanya kalau perangai huduh macam ni? Ada rupa kalau perangai huduh nak buat apa?”
“Awak jangan hina saya boleh tak?”
“Hahaha..,”

Jaket dilemparkan ke badan Tengku Farel Hakimi tanda terlalu marah.  Tengku Farel Hakimi mengelak.
“Ambil balik jaket buruk awak!”
“Beri elok-elok tak boleh ke?”
“Dah terlebih elok lah tu!”
“Amboi, semalam kalau tak ada jaket ni, awak tu dah sejuk beku jadi ais pun,”  balas Tengku Farel Hakimi. Jaket di tangan Damia Azra tidak diambil. Dibiarkan gadis itu mengunanya kerana perjalanan masih jauh.
“Kita kat mana sekarang?” soal Damia Azra sambil melihat di luar. Ingin tahu benar kerana dia sudah tidak sabar untuk berjumpa dengan papa.
“Jangan cakap awak terlepas stesen sudah lah,”
“Awak ni nak ke mana?”
“Suka hati saya lah hendak ke mana pun. Tapi untuk pengetahuan awak, kita sudah nak sampai di Jeti Kuala Perlis. Tengok jam pun sudah enam lebih dah. Sebenarnya buah hati awak tunggu awak kat mana ni?”
“Kat Pulau Langkawi!”

Penumpang sudah semakin berkurangan, ada tidak sampai pun sepuluh orang. Masing-masing telah turun diperhentian masing-masing. Ada yang turun di Shahab Perdana selepas yang turun di tol Utara Selatan tadi.  Malah, ada yang turun di Changloon. Tinggal mereka saja.
“Jom, sampai dah!” ajak Tengku Farel Hakimi. Bas sampai di Jeti Kuala Perlis jam 6.45 pagi. Boleh lah solat subuh terlebih dahulu, kerana bot paling awal pun pukul 8.00 pagi. Banyak lagi masa yang ada untuk mereka berdua.  Tengku Farel Hakimi menuju ke tempat letak beg di bawah. Dia hanya membawa beg pakaian yang kecil saja.
“Mana beg awak?” soalnya.
“Tu..,” jawab Damia Azra sambil menunjukkan ke arah beg besar berwarna biru.  Ada lagi dua buah besar yang sederhana besar.
“Nak duduk sini berapa lama nih?” soal Tengku Farel Hakimi kehairanan. Kata nak jumpa buah hati tapi bawa beg banyak, besar-besar pula. Nak kahwin terus kut!
“Tak usah banyak tanya boleh tak? Itu hak saya kan?”
“Hai, tolong pun susah, tak tolong pun susah!”  sudah bebal lelaki ini dengan kata-kata Damya Azra.  Harap-harap kita sudah tidak berjumpa lagi yer.

Masing-masing menuju ke surau. Seorang ke surau lelaki, manakala yang seorang lagi ke surau perempuan. Ingin berehat sebentar kerana masa untuk bertolak ke Kuah lebih kurang sejam.  Jadi boleh lah basuh muka dan menyolek ala kadar kerana dia ingin kelihatan cantik buat pertemuan yang pertama ini. Dia mahu papa melihatnya dengan senang hati. Bukan melihat dengan wajah duka dan sedih. Hmm, tak sabarnya nak jumpa papa.
“Mia!” panggil Tengku Farel Hakimi sambil mengamit ke arahnya. Tampannya dia. Tidak seperti melihat Tengku Fayyad, wajah Tengku Farel Hakimi begitu tenang dan damai. Senyumannya boleh mencairkan perasaan perempuan.
“Apa?”  soal Damia Azra. Orang sudah tak nak berhubung lah.
“Tiket bot saya dah beli!” jawabnya sambil menunjukkan tiket bot. Hmm, kena bergantung harapan lagi lah.
“Buang lah tiket tu, saya nak beli sendiri!” jawab Damia Azra tidak sudi. Nanti lagi panjang cerita.
“Boleh tak jangan berlagak dengan saya? Awak tu dah lah baru pertama kali datang sini, dengan bawa beg banyak lagi, nanti angkut beg tu sendiri, saya nak tengok orang berlagak macam awak ni boleh tak hidup seorang diri?” marah Tengku Farel Hakimi depan orang ramai yang menunggu untuk menaiki bot pergi ke Pulau Langkawi.
“Hendak tolong orang tapi marah orang berjela-jela. Tolong tak ikhlas, sekupang pahala pun tak dapat!” ujar Damia Azra sambil berjalan menghampiri  Tengku Farel Hakimi. Perlukan bantuan seorang lelaki utnuk mengangkut beg-begnya naik dan turun bot sebentar nanti.
“Ikhlas tak ikhlas tu hak saya, pahala dapat atau tidak tu antara saya dengan ALLAH. Awak tak ada hak nak kata kat saya tau tak?” balas Tengku Farel Hakimi. Damia Azra duduk di sebelah Tengku farel kerana semua beg pakaiannya sudah berada di sisi lelaki itu. Bila masa lah dia mengangkutnya bawa ke sini.

Jam baru 7.30 pagi. Suasana pagi yang indah dan mendamaikan. Angin-angin laut perlahan-perlahan membelai perasaan, menyentuh hatinya. Segar! Sudah lama tidak merasa keindahan angin laut seperti ini. Mata melihat suasana bot di hadapan yang sedang menuju ke tengah laut untuk mencari hasil tangkapan barangkali. Damia Azra tersenyum sendiri. Kenapalah papa memilih untuk tinggal di sini sedangkan kami tidak mempunyai saudara mara pun di sini. Saudara mara papa kebanyakan tinggal di Johor Bahru. Di sini tidak ada orang yang kenal papa, mungkin itu penyebabnya.
“Nampak muka awak seperti tidak sabar untuk berjumpa dengan buah hati awak?” tegur Tengku Farel Hakimi sejak dari tadi tidak jemu memandang wajah Damia Azra.
“Mestilah, sudah lama saya tak berjumpa dengannya. Rindu sangat-sangat dah ni!”  ujar Damia Azra sambil tersenyum. Manis dan berseri.
“Patutlah bermake up sakan, dengan bedak muka, putih melepak, bibir merah menyala, sayang tak pakai tudung, kalau pakai lagilah cantik!” perli Tengku Farel Hakimi. Damia Azra menjeling tajam.
“Awak kalau tak kutuk saya tak boleh ke?”
“Tak kutuk lah yang awak terasa nie apa kes?”

Bot pun sampai dan dia membiarkan Tengku Farel Hakimi membawa segala begnya. Hahaha, padan muka, merungut sangat tadi.
“Pegang tiket ni!” suruh Tengku Farel Hakimi sambil menghulurkan tiket bot kepada Damia Azra.
“Baik, bos!”  jawabnya girang.

Saat itu sudah semakin hampir. Aku sudah tidak sabar dibuatnya.


4 ulasan:

  1. hahahahha.. asyik gaduh2 manja2 je diaorg nie

    BalasPadam
  2. waiting for 24, 25, 26, .....

    rasa2nya farel suka kat damia .... hehehe

    i pun suke ..... hehehe ...

    BalasPadam