Rabu, 5 September 2012

DENDAM YANG TERINDAH (24)




PERJALANAN TERASA BEGITU LAMA, seolah dia menunggu berbelas tahun untuk bertemu dengan papa. Sedangkan masa sebenarnya hanya lebih kurang 45 minit saja. Tetapi dia sudah tidak senang duduk. Tengku Farel Hakimi memerhatinya dari belakang melihat akan keresahan yang bersarang di dalam diri Damia Azra. Tidak sabar dan resah.

Papa mesti terkejut melihat kunjungan yang tidak diduga ini. Bayangkan berbelas tahun aku tidak pernah berhubung dengan papa tertiba saja hari ini aku muncul di hadapan mata papa. Tentu papa terkejut nanti.  Dataran Helang sudah kelihatan, jeti pun sudah nampak semakin dekat. Hmm, perlu cari teksi untuk ke Pantai Tanjung Rhu sekejap nanti. Eh, selok belok di sini masih lagi samar. Tak mungkin dia mengharapkan bantuan dari Tengku Farel Hakimi yang banyak menolongnya sepanjang perjalanan sejak dari semalam sehinggalah hari ini. Jasa mu tetap hamba kenang, tuan!

Kaki mencecah ke Pulau Langkawi, pulau yang penuh dengan lagenda dan mempunyai sejarah sendiri. Seperti terdengar ucapan selamat datang menjengah ke anak telinganya. Dengan lafaz bismillah dia memulakan langkah. Beg kepunyaan sudah pun siap diangkut oleh Tengku Farel Hakimi ke daratan. Dia sedang meninjau deretan kereta sewa di hadapannya. Manakala Tengku Farel Hakimi sudah berjumpa dengan kawannya yang sedang menunggu sejak dari tadi.  Naik kereta mezcedez warna biru gelap. Anak orang kaya ni sudah tunjuk belang. Datang di sambut dengan kereta mewah lagi.
“Mia, mana buah hati Mia? Tak datang lagi ke?” soal Tengku Farel Hakimi dari dalam kereta.
“Tak!” jawabnya sepatah. Pergilah, aku nak sewa kereta ni, nanti kau nampak kau kutuk aku pula.
“Marilah saya hantar sampai ke rumahnya. Boleh?” pelawa Tengku Farel Hakimi.
“Hmm..,” fikir Damia Azra. Hendak tumpang kereta dia atau sewa kereta yer?
“Marilah, saya hantarkan!” kata Tengku Farel Hakimi keluar semula dan membawa masuk beg Damia Azra ke dalam bonet kereta.  Damia Azra ikut saja, dah orang hendak tolong, buat apa lah menolak kan?
“Buah hati rumahnya kat mana?”
“Dekat dengan Pantai Tanjung Rhu,”
“Samalah, kami pun nak ke situ juga!” balas kawan Tengku Farel Hakimi. Siapa yer dia, nampaknya macam anak raja juga. Damia azra duduk di belakang sambil mendengar suara Jamal Abdilah menyanyikan lagu ‘Penghujung Rindu’,  dia turut menyanyi senang. Sedangkan dalam hati ALLAH saja yang tahu. Gementarnya.
“Kau kenapa, balik kali ini naik bas? Boleh pula buang masa berjam-jam atas bas? Selalunya kau tak suka naik bas. Lebih suka naik kapal terbang!” soal Nik Safuan sambil menjeling ke arah teman baiknya. Pertama kali naik bas dari Melaka sehingga ke Kuala Perlis, mengambil masa berjam-jam, sedangkan kalau naik kapal terbang tak lah sampai begitu lama. Apa yang tidak kena? Oo, mamat ni pun kali pertama naik bas macam aku juga lah yer.
“Entahlah tergerak hati nak naik bas malam tadi!” jawabnya perlahan. Nik Safuan mengelengkan kepalanya sambil meninjau Damia Azra yang sedang mengelamun. Siapa dia? Cantiknya. Kalau dipadankan dengan Tengku Farel Hakimi bagaikan pinang di belah dua.
“Aku macam tak percaya bila kau call kau naik bas. Macam mimpi!” usik Nik Safuan.
“hahaha.. biasa lah tu!” balas Tengku Farel Hakimi. Damia Azra ini hendak berjumpa siapa agaknya? Kalau kekasih tentu sudah datang menunggunya, ini dia pula yang perlu pergi mencari. Tak elok lah perempuan pergi cari lelaki. Tak kan frust dengan Fayyad terus cari buah hati sampai ke Pulau Langkawi kut. Nik Safuan memandang ke arah Tengku Farel Hakimi yang asyik benar melihat Damia Azra di belakang. Jatuh cinta ke?
“Cik adik, boleh tahu nama tak?” pancing Nik Safuan menoleh ke arah belakang.  Ingin juga tahu nama, kalau orang cantik tentu nama pun cantik juga.
“Damia Azra!” jawab Tengku Farel Hakimi membuatkan Nik Safuan tersenggih. Eh, terlebih nampak. Orang tanya orang lain, dia pula yang menjawab.

Telefon bimbit Damia Azra berbunyi. Panggilan dari Aisya rupanya, tentu adik itu kerisauan kerana dia sudah berjanji ingin menghubungi Aisya sebaik saja sampai di Jeti Kuala Perlis. Ini sudah sampai di Pulau Langkawi, dia tidak menghubungi Aisya, tentu Aisya kerisauan.
“Sya, sorry akak terlupa tadi!” pintanya.
‘Akak kat mana?”
“Langkawi, sekarang dalam kereta nak pergi Pantai Tanjung Rhu!!”
“Akak dah jumpa dengan ayah akak?”
“Belum lagi, berdebar ni!”
“Tentu ayah akak terkejut nanti tengok akak yang cantik nih!”
“Hehehe.., “
“Okey kak , sya ada kelas, malam nanti kita bual yer!”
“Okey dik!” telefon ditutup, matanya sejak dari tadi meninjau ke arah luar. Mahu melihat pemandangan Pulau Langkawi. Dia sengaja menurunkan cermin kereta yang berwarna gelap itu, kerana menganggu penglihatannya.
“Siapa? Buah hati ke?” soal Tengku Farel Hakimi. Damia Azra mengangguk. Penyibuk saja lah kerja kau!
“Ler, sudah ada buah hati, ingatkan nak mengorat lah tadi,” usik Nik Safuan.
“Wooii, kau tu dah ada isteri lah, buat lah cara ada isteri!” balas Tengku Farel Hakimi.

Damia Azra tidak menghiraukan perbualan antara Tengku Farel Hakimi dengan Nik Safuan kerana dia leka benar melihat pemandangan di luar. Tiba-tiba matanya tertumpu kepada seorang lelaki yang sedang berjalan kaki. Susuk tubuh lelaki itu diamati dan wajahnya masih tidak berubah. Benarkah dia? Betulkah dia yang sedang berjalan itu. Benarlah dia papaku. Wajahnya, perwatakannya, cara jalannya masih lagi sama. Tetapi badan papa sudah kurus, mungkin kerana terlalu lama merengkok di dalam penjara. Aku masih dapat mengecam wajahnya kerana dia adalah papaku walaupun kami sudah terpisah berbelas tahun. “Papa” mahu dia menjerit sekarang. Rindu di hati sudah muncul di wajah, di anak mata dan di dalam dada. Dia sudah tidak dapat menahan air matanya lagi. Sudah lama aku tidak menangis, dulu aku menangis kerana papa, sekarang aku menangis pun kerana dipertemukan dengan papa juga.

Alhamdulillah, ALLAH mempermudahkan pencarian ku.
“Awak, tolong berhenti kereta sekejap!” pinta Damia Azra sudah sebak bila melihat wajah papa, insan yang ingin dia temui berada dekat dengannya. Terlalu dekat.
“Kenapa?” tanya Nik Safuan kehairanan. Tiba-tiba suruh berhenti kereta, hendak muntah lagi ke? soal hati Tengku Farel Hakimi.
“Berhentilah!” ujarnya tegas. Nik Safuan segera memberhentikan kereta di tepi jalan.  Tanpa melengahkan masa Damia Azra segera membuka pintu  kereta. Air mata sudah pun mengalir melihat lelaki itu berjalan ke arahnya.
“Papa!” jerit Damia Azra nyaring. Terkejut Datuk Mohsin mendengar panggilan itu. Siapa yang memanggilnya. Dia melihat gadis yang dirinduinya berada di hadapan mata.  Damia Azra segera berlari mendapatkan ayahnya.
“Emylia!” panggil papa. Betullah, hanya papa seorang saja ada nama itu untukku.  Dipeluknya papa seerat-eratnya. Damia Azra menangis teresak-esak di bahu papa. Ini adalah air mata yang ditahannya selama berbelas tahun. Air mata kerana di caci, dihina dan dihamun oleh masyarakat dan ahli keluarga sendiri mengalir juga hari ini. Ini adalah air mata kerana dibenci oleh ibu kandung sendiri.  Ini adalah air mata kerana di hina oleh Tengku Fayyad. Semua air mata yang ditahan di dalam dadanya tumpah hari ini di atas bahu papa.
“Mia minta maaf papa, Mia minta ampun pada papa!” ucap Damia Azra setulus hati. Ampunkan Mia kerana membenci papa selama ini. Ampunkan Mia, papa!
“Tidak sayang, papa yang salah. Papa yang sepatutnya minta maaf kepada Mia, kerana menyebabkan kehidupan Mia musnah dan hancur!” lafaz papa dipeluknya si anak dengan penuh kasih sayang. Terima kasih ALLAH kerana membuka pintu hati anakku untuk kembali kepangkuanku.  Ini adalah doaku selama ini.
“Tapi Mia tetap salah pada papa!” ucapnya. Papa mengesat air mata Damia Azra yang mengalir. Diciumnya dahi Damia Azra.
“Pakcik!” panggil Tengku Farel Hakimi. Sejak dari tadi dia melihat saat-saat indah pertemuan antara seorang ayah dengan seorang anaknya. Pak cik ini dia kenal tetapi tidak sangka pak cik ini adalah papa Damia Azra.
“Ril, ini anak pak cik, yang pak cik ceritakan kepada kau selama ini!” beritahu papa sambil menyapu air matanya.  Mata Tengku Farel Hakimi memandang wajah papa dan Damia Azra silih berganti. Pak cik ini memang segak, dan patutlah Damia Azra cantik sangat kerana papanya berdarah campuran.
“Kenal atas bas tadi!” jawabnya lemah. Damia Azra anak pak cik? Subha nallah. Aku sudah memusnahkan kebahagiaan Damia Azra. Kalau lah aku tahu anak pak cik yang bercinta dengan Tengku Fayyad tentu aku akan usahakan supaya cinta mereka bersatu kerana pak cik kerap benar bercerita tentang kedukaan anaknya kepadaku.
“Emylia, kenalkan Farel, kenalan papa!” beritahu papa pula. Damia Azra menyapu air matanya. Sedikit malu.
“Dia tolong Mia tadi, papa!” beritahu Damia Azra perlahan.  Tak sangka papa kenal anak raja yang sombong dan berlagak ini.
“Pak cik selalu sebut nama Emylia, tetapi nama sebenar nama apa?” soal Tengku Farel Hakimi. Kalaulah sebut nama Damia Azra dari awal tentu tak jadi begini.  Ini asyik sebut nama Emylia pada semua orang. 
“Damia @ Emylia Azra. Emylia tu nama yang pak cik pilih dan pak cik sorang saja panggil nama tu!” balas papa sambil tersenyum bahagia.
“Oo.. gitu!” singkatnya perkataan yang muncul dari bibir Tengku Farel Hakimi. Rasa menyesal dan bersalah di dalam dirinya.
“Jom lah kita balik dulu, sembang kat tepi jalan ni tak manis!” sampuk Nik Safuan pula. Syukurlah, pak cik sudah bertemu dengan anak gadisnya yang seorang ini.
Sepanjang jalan masing-masing mendiamkan diri. Lidah menjadi kelu. Damia Azra sejak dari tadi berada di sebelah papanya, membiarkan papa membelai rambutnya. Dia meletakkan kepalanya di atas bahu papa. Hanya air mata yang mengalir keluar dari mata papa dan Damia Azra. Rasa menyesal dan bersalah atas segala perbuatannya selama ini. Kerana kemewahan Datuk Mohsin terperangkap dalam lembah yang hina, dan dia menerima hukuman atas perbuatannya sendiri. Terperuk di dalam penjara dan terpaksa mengabaikan tanggungjawabnya terhadap buah hati kesayangannya.
“Anak manja rupanya si garang ini,” keluh Tengku Farel Hakimi di dalam hati. Ingat segala kenangan bersama Damia Azra. Saat dihina oleh Tengku Fayyad, tiada setitis pun air mata yang mengalir. Saat diganggu oleh Muiz pun gadis ini tenang sahaja. Tetapi hari ini dia melihat air jernih yang suci itu mengalir membasahi pipi Damia Azra. Air mata yang penuh dengan kesyahduan.
“Ini datang ke sini mama tahu tak?” soal Datuk Mohsin. Bekas isteriku turut membenci benih cinta kami sendiri akibat perbuatanku. Aku tahu segala akan cerita mengenai kehidupan Damia Azra. Tidak ada satu pun yang tertinggal, semua mengenainya aku tahu.
“Mama tak tahu, mama dah halau, Mia, Papa!”  terus terang Damia Azra. Berdegup jantung Tengku Farel Hakimi menangkapnya.
“Sabarlah, ada hikmah yang tersembunyi sebenarnya!” pujuk papa sambil menepuk bahu Damia Azra dengan lembut. Aku mahu cerita segala-galanya kepada papa hari ini, apa yang aku terpendam selepas berpisah dengannya. Kalau boleh saat ini aku mahu bercerita kepadanya tetapi ada rasa malu terhadap Tengku Farel Hakimi dan Nik Safuan yang berada di hadapan. Dan rasa malu ini menghalangnya untuk mencurahkan isi hatinya terhadap papa. Aku sudah lama kehilangan tempat untuk bergantung, hari ini aku sudah ada papa. Cukuplah, kerana papa yang paling memahami.

Sudah sampai di Pantai Tanjung Rhu, ada resort siapa yang tersengam indah di sini. Ala-ala istana di raja. Siapa lah pemiliknya agaknya?
“Tok, tengok ni siapa yang datang!” panggil Nik Safuan terlebih gembira. Semua orang tahu Datuk Mohsin tetapi di sini orang panggil Pak Omar sudah lama menunggu kehadiran anak tunggalnya. Dan hanya orang terdekat saja yang tahu Pak Omar @ Datuk Mohsin ini adalah bekas pembunuh. Baru setahun keluar dari penjara.
“Siapa?” jerit tok. Seorang perempuan lebih kurang umur nenek wan muncul di hadapan pintu rumah yang bersebelahan dengan Resort Istana Kasih. Amboi, ada nama istana lagi. Sah, milik Tengku Farel Hakimi.
“Marilah tengok!” ajak Nik Safuan. Tengku Farel Hakimi memunggah barang-barang kepunyaan Damia Azra. Tok menempa datang menghampiri Pak Omar dan anak daranya yang cantik itu.
“Siapa, Omar?”
“Anak saya, mak cik. Damia Azra namanya!” perkenalkan Pak Omar. Damia Azra bersalaman dengan tok. Tok memeluk erat cucu barunya ini.
“Amboi, nama orang putih nama anak kamu. Kenapa lah tak letak nama yang mudah. Aisyah ke, Fatimah ke, kan senang mak cik nak sebut!” gurau Tok sambil melepaskan pelukan. Mata tok menjeling tajam ke arah Tengku Farel Hakimi yang sedang berdiri melihat kemesraan antara tok dan Damia Azra.
“Siapa Suri?” soal tok wan pula yang baru datang ke mari. Serta merta tok wan memandang wajah Damia Azra, muka hampir sama dengan muka si bapa. Tak beritahu pun sudah boleh mengagaknya.
“Tengoklah siapa yang datang, orang jauh ni!” jawab tok. Tok wan bersalaman dengan Damia Azra dan menepuk bahu Damia Azra berkali-kali.
“Baguslah, kamu sudah datang ke mari. Nak. Kasihan ayah kamu yang setiap hari hanya tahu menyebut nama kamu. Bila lah Damia Azra hendak datang ke sini. Itu saja yang ada di dalam kepala otaknya!” beritahu Tok wan. Damia Azra memandang wajah papa tidak berkelip. Aku ditimpa berbagai musibah dan kerana musibah-musibah itulah yang akhirnya membawa aku ke mari. Ataupun ini dinamakan suratan takdir kehidupan ku, sebagai manusia aku tidak tahu apa yang ALLAH berikan dan tetapkan untuk aku? Betul tak?
“Inilah satu-satunya harta yang saya miliki, pak cik!”  beritahu papa. Damia Azra mengangguk saja.  Banyak waktu yang telah kami tinggalkan. Aku tidak sempat melihat dia membesar di hadapan mata. Hari-hari menulis surat dan bertanya khabar kepadanya tetapi dia diam seribu bahasa. Sejuta kerinduan aku pendamkan selama ini, dan hari ini aku sudah boleh menatap wajahnya. Sesungguhnya aku bahagia bertemu dengan anak ku ini walaupun setiap kesalan itu tidak bisa aku lunas dengan apa cara sekali pun. Tiada ada harga yang mampu aku tunaikan untuk membayar kepada Damia Azra yang telah aku hancurkan hati dan perasaan. Papa tetap bersalah kepada kamu, Damia Azra.
“Masuk, masuk, bawa anak kamu masuk. Tak baik berbual di luar macam ni. Suri beritahu Lina, kita ada tetamu istimewa hari ini!”  kata tok wan dengan riangnya. Tok wan menyapu air mata kerana sedih dalam bahagia.

Damia Azra menuju ke kereta Tengku Farel Hakimi kerana mahu mengambil beg sandangnya. Terlupa tadi. Papa turut masuk ke dalam rumah bersama tok dan tok wan. Begitu juga dengan Nik Safuan. Tinggal mereka berdua saja di luar.
“Tipu!” tuduh Tengku Farel Hakimi sambil berdiri di belakang Damia Azra.  Aku cakap apa yang kau tuduh aku jadi penipu. Aku beritahu papa aku siaplah kau nanti.
“Tipu siapa pula nih?” soalnya berang. Mata merah, hidung sudah berhingus. Aku tengah bersedih dia boleh cakap aku penipu, tak faham keadaan ke?
“Awak cakap awak nak jumpa buah hati awak di sini, tetapi orang itu adalah papa awak!”
“Buah hati? Siapa lah yang nak kat saya? Saya kan anak pembunuh!” ujarnya sambil cepat-cepat masuk ke dalam rumah. Aku kena jumpa dengan dia setiap hari ke selepas ini? Huhuhu, kalau gitu tak best lah. Aku hendak jumpa orang lain yang boleh mengembirakan dan membahagiakan aku, bukan berjumpa dengan orang seperti mamat ni? Berlagak tak kena tempat!
“Mia?”
“Apa lagi?”
“Tak ada apa-apa!”
“Kenapa terkejut ke saya jumpa dengan papa saya. Yang awak sibuk hal saya ni kenapa?”
“Awak, tak reti ucap terima kasih ke, atas bantuan yang saya hulurkan?”
“Hishh, tolong tadi harap balasan ke? Tak tolong pun tak apa lah kalau harap balasan!”
“Wow, sekurang-kurangnya ucap terima kasih ke, nak belanja saya makan ke, ini tak blah macam tu saja!”
“Saya tak pernah jumpa orang yang perangainya teruk seperti awak lah!” balas Damia Azra. Kaki sudah mahu melangkah ke lantai rumah tok dan tok wan apabila Tengku Farel Hakimi sudah menghampirinya sambil menghulurkan beg plastik berwarna hitam. Dihulurkan beg plastik tersebut kepada Damia Azra. Apa pula ni?
“Nah, basuh baju dan seluar saya yang terkena muntah awak tadi. Itu hukumannya!” suruh Tengku Farel Hakimi. Damia Azra menarik muka masam. Balik lah basuh sendiri.
“Mia!” panggil tok dari arah dapur. Cepat-cepat dia mengambil bungkusan tersebut kerana tidak mahu orang tahu akan pengtengkaran mereka berdua. Tengku Farel Hakimi tersenyum tanda kemenangan dan senang hati.
“Ya tok,”
“Pergi mandi dulu, nanti kita makan sekali. Mia tak mandi lagi kan?”
“Belum tok, Mia tak mandi sejak dari semalam sampai sekarang!” jawab Tengku Farel Hakimi.
“Awak pun sama lah!”
“Saya mandi lah kat jeti tadi!”
“Mia, Ril jangan gaduh lah, dari tadi tok tengok kamu nie macam nak telan orang saja!”
Memang pun, kalau boleh telan mamat ni dah lama aku telan hidup-hidup.
“Ril, mari makan sekali. Mia pergi mandi dulu!” jerit papa pula. Damia Azra terus mengikut tok ke bilik tamu.

Bunga-bunga bahagia sudah datang menjelma. Kuntuman kasih mula bersemi. Semuga kasih sayang ini berkekalan sampai ke akhir hayat. Kalau aku berduka pun, aku sudah ada tempat untuk mengadu. Andainya aku merajuk tentu ada orang yang memujuk. Ketika aku bersedih, pastinya ada orang untuk mengelap air mataku yang mengalir. Terima kasih kepada ALLAH yang telah memberi jalan-jalan indah untuk aku hari ini. Amin.

4 ulasan:

  1. syahdu nya ....

    nak lagiii .... heheheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. akak baru lihat komen adik-adik semua.. sorry ek

      Padam
  2. akhirnya..... damia berjumpa semula dgn papanya......

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup.. mia jumpa papa yang sudah lama terpisah..

      Padam